Veiligheid
Het doel van de events is plezier voor iedereen. Houdt je daarom aan de huis- en gedragsregels, wees respectvol voor medespelers en de natuur. Let altijd goed op de veiligheid van jezelf en anderen. Op alle Lost & Found Larp events zijn de algemene voorwaarden events van toepassing.
EHBO
Tijdens ieder event zijn er EHBOers aanwezig.
TEKEN
In de Nederlandse natuur leven teken. Een tekenbeet is meestal onschuldig, maar een teek die langer dan 24 op je huid zit kán je ziek maken. Controleer daarom thuis altijd je lichaam op teken. Meer informatie kun je vinden op tekenradar.nl
WAPENS
Alleen door de eventleiding goedgekeurde latex levend rollenspel (Larp) wapens mogen worden gebruikt op het event. Deelnemers zijn daarom verplicht om alle levend rollenspel wapens te laten keuren voor aanvang van het event. Alle afgekeurde Larp wapens zijn niet toegestaan te gebruiken gedurende het event. Omdat niet elk levend rollenspel (Larp) wapen van dezelfde kwaliteit is, en na verloop van tijd de kwaliteit ook achteruit gaat, vindt er voor aanvang van een event een wapencheck plaats. Hoewel schilden en pantsers niet aan dezelfde eisen als Larp wapens hoeven te voldoen, mogen ook deze niet onveilig zijn. Dit betekent dat er geen scherpe randen of punten aanwezig mogen zijn waarop Larp wapens kapot geslagen kunnen worden.
Dit zijn de regels voor de veiligheidscheck van Larp wapens:
Slagwapens
– Er mogen NERGENS, behalve in het handvat, harde vlakken of stukken voelbaar zijn.
– Het schuimrubber moet VAST zitten aan de kern (deze mogen niet draaibaar zijn t.o.v. elkaar).
– Het handvat moet vast zitten.
– De kern mag nergens uit het wapen steken. Bij de punt van een zwaard, net na de kern, wil het schuimrubber nog wel eens scheuren. De punt wordt dan alleen nog maar door latex vastgehouden. DIT IS NIET VEILIG!
– Er mag niet te veel speling in het wapen zitten: het zogenaamde zwiepen (vooral niet bij langere wapens).
– Steekwapens zijn niet toegestaan (d.w.z. je mag nooit steken). Ook niet met speciaal hiervoor gemaakte wapens.
– Wapens die ‘grote’ hoeveelheden water op kunnen zuigen dienen waterdicht (gelatexed) te zijn.
– Wapens met kettingen (zoals ‘morningstar’) of die uit meerdere stukken bestaan (zoals ‘nunchaku’) zijn niet toegestaan.
– Wapens met een handvat aan maar één uiteinde mogen niet langer zijn dan 150 cm, wapens die ook in het midden vastgehouden mogen worden mogen maximaal 215 cm meten.
– Wapens mogen niet ‘te zwaar’ zijn.
Pantsers
Kleding en alle andere dingen waarop geslagen gaat worden moeten vrij zijn van scherpe punten en grote harde uitstekende delen. Dat houdt dus in: geen lange puntige studs, onafgewerkte metalen randen en dergelijke. Dit ter bescherming van de Larp wapens en van jezelf.
Schilden
Schilden mogen geen scherpe randen of hoeken hebben en dienen een zachte rand te hebben.
Materiaal dat gebruikt wordt mag, met name voor draagbanden, niet uitsteken aan de achterkant en dient aan de buitenkant afgerond te zijn. Schilden mogen niet als wapens gebruikt worden en dienen derhalve bij het lichaam gehouden te worden. Schilden mogen ook niet als ‘stormram’ gebruikt worden.
Stokken
Stokken en staven moeten altijd een zachte buitenkant hebben als ze meegenomen worden in de gevechten en voldoen aan de eisen voor slagwapens als ermee gevochten gaat worden.
(Magiër)Staven, banierstokken en dergelijke die niet in gevecht worden gebruikt hoeven niet persé van latex gemaakt te zijn als zij maar geen scherpe punten, haken e.d. hebben. Zij mogen dus nooit gebruikt worden om mee te slaan of om slagen mee af te weren, ze zijn er voor de sier/aankleding.
Steekwapens
Steekwapens mogen niet worden gebruikt. D.w.z. een wapen zoals een steekspeer mag wel worden gebruikt, alleen mag er NIET mee worden gestoken. Dit om te voorkomen dat minder ervaren spelers met niet-steekwapens het voorbeeld volgen en toch gaan steken.
Werpwapens
Werpwapens mogen geen kern hebben, of uitstekende punten. De vormgrootte van een pannenkoek is ook niet toegestaan. Deze kunnen namelijk gaan zweven op de lucht. Zij kunnen ineens omhoog vliegen en iemand in de keel raken. Bovendien moeten werpwapens groter zijn dan de oogkas, zodat er niemand een verwonding aan het oog oploopt.
Bogen
Bogen tot 30 pond zijn toegestaan. Niet schieten in schemering of duisternis, niet schieten binnen 7 mtr afstand.
Boogschieten is een kunst en niet iedereen zal dit veilig kunnen. Bij elk event is een boogmeester aanwezig. Pas nadat je een aantal lessen hebt gevolgd mag je met toestemming van de boogmeester de boog gebruiken.
Pijlen
De pijlen waarvan bij aankoop vrijwel zeker is dat zij zullen voldoen aan deze eisen zijn die van Schatzkammer en IDV die te koop zijn bij Subcultures. Voor andere pijlen (en zeker zelfgemaakte) moet je er rekening mee houden dat één pijl doorgesneden moet worden om te controleren of de constructie in de pijlkop veilig is. Na het schieten van elke pijl dient deze gecontroleerd te worden op schade aan de pijlschacht, veren en/of kop.
NERF
NERF wapens moeten geverfd zijn. Niet geschilderde NERF wapens mogen niet gebruikt worden op het event. Spelers mogen niet op iemands hoofd richten. Slaan met een NERF wapen mag niet.
Regels voor Larp vechten
– Je mag niet steken met je wapen.
– Sla nooit op het hoofd, nek, kruis – of bij vrouwen – borsten van je tegenstander(s).
– Maak nooit een slag waarbij je je wapen boven je hoofd licht, om deze daarna naar beneden te zwaaien.
– Tijdens het vechten moet je altijd je slag inhouden. dat wil zeggen dat je niet met volle kracht mag slaan.
– Zodra je jouw tegenstander hebt geraakt, haal dan niet door.
– Houd de omgeving waar je vecht in de gaten om blessures en valpartijen te voorkomen.
– Als je je tegenstander per ongeluk te hard slaat of op hoofd, nek, kruis – of bij vrouwen – borsten raakt, stop dan met vechten. Vraag of alles goed is, bied je excuses aan en geef hem tijd voordat je weer begint te vechten.
– Respecteer je tegenstander. Het gaat tenslotte om de lol, niet om het winnen. Eerlijkheid is erg belangrijk, een eervol verlies is beter dan een eerloze overwinning.
Bekijk ook de veilig vechten filmpjes.