Vaardigheden en Magie

 


De vaardighedenrol

In kamp Halfbloed worden helden getraind. Alles wat je tijdens deze trainingen leert noemen we vaardigheden. Iedere halfgod die komt trainen in kamp Halfbloed krijgt een vaardighedenrol toegestuurd die past bij zijn of haar de eigen godheid. Op de vaardighedenrol wordt aangegeven over welke vaardigheden een halfgod beschikt. De kampleiding verwacht dat je deze rol zelf uitprint en in kamp Halfbloed altijd bij je hebt.  De kampleiding mag en kan altijd vragen om de vaardighedenrol in te zien of aan te passen. Halfgoden mogen alleen gebruik maken van vaardigheden die ze geleerd hebben. Het aanleren van een vaardigheid gebeurt door middel van training. Een training kan worden gestart en afgerond bij een vertegenwoordiger van dezelfde godheid. Als door de halfgod bewezen wordt dat hij/zij de spelvaardigheid beheerst, zal de vertegenwoordiger deze vaardigheid op de vaardighedenrol aangeven.

Het leren van vaardigheden

In kamp Halfbloed wordt gebruik gemaakt van verschillende vaardigheden en magie. Deze kunnen per godheid verschillen en kunnen in de loop van de tijd geleerd worden, mits de halfgod genoeg drachmen heeft om te betalen ( zie onder drachmen). Vaardigheden en magie kunnen worden gebruikt door halfgoden en monsters. Het is van belang dat alle halfgoden bekend zijn met verschillende vaardigheden en magie. Per bezoek aan kamp Halfbloed kan er maar één vaardigheid geleerd worden. Met uitzondering van het eerste bezoek voor nieuwe halfgoden, waarbij er drie vaardigheden geleerd mogen worden. Halfgoden mogen dan ook geen gebruik maken van voorwerpen die een vaardigheid vereisen (Zoals het hanteren van een tweehandig zwaard, een schild etc.) als hij/zij deze vaardigheid nog niet geleerd hebben. Wel mogen deze spullen worden meegenomen als de halfgod er zeker van is dat hij/zij de benodigde vaardigheid tijdens dat bezoek aan kamp Halfbloed zal afronden.

Vaardigheden van een hoger niveau kunnen alleen geleerd worden als het voorgaande niveau geleerd is.

Magie

Magie wordt uitgesproken op drie verschillende niveau’s. Elk niveau kan een ander effect hebben op de tijdsduur van de spreuk of het effect ervan. Een spreuk wordt altijd in de naam van de godheid uitgesproken, gevolgd door het effect te benoemen en het niveau. Bijvoorbeeld:

“In de naam van Aphrodite, ik genees deze wond op level 3!”

“In de naam van Artemis, bescherm mijn lichaam op level 1!”

Er zijn verschillende soorten magie:

  • Beschermingsmagie: Verhoogt tijdelijk de levenspunten
  • Wapenmagie: Maakt tijdelijk een wapen magisch
  • Genezingsmagie: Herstelt opgelopen schade
  • Geestspreuk: Neemt tijdelijk de controle over van iemands lichaam
  • Verlammingsspreuk: Tijdelijk iemand beletten te bewegen
  • Sluipmagie: Binnen een bepaalde ruimte niet zichtbaar zijn
  • Val zetten: Een gemarkeerd gebied kan niet betreden worden, gebeurt dat wel dan treedt de val in werking.

Voor spreuken waar een tijdslimiet voor geldt, moet de gebruiker van de spreuk hardop aftellen in seconden. Bijvoorbeeld voor Verlammingsspreuk level 3 wordt er hardop van 30 terug geteld naar 0, daarna is de spreuk afgelopen. Een spreuk kan worden beëindigd door de gebruiker ervan aan te vallen en de concentratie over de spreuk te verbreken.

Genezen 

Genezen gebeurd op Kamp Halfbloed met magie en met geneesdrankjes.

In het kamp krijgt iedere nieuwe halfgod van de kampleiding een koord met:

  •   Drie godengratiekralen
  •    Eén levenskrachtkraal

Elke keer dat je naar kamp Halfbloed komt neem je deze ketting mee.

De godengratiekralen en levenskrachtkralen zijn persoonlijk en worden alleen vergeven of afgenomen door de kampleiding. Levenskrachtkralen bepalen hoe vaak een halfgod geraakt kan worden voordat hij of zij het bewustzijn verliest. Wanneer een halfgod het bewustzijn verliest moet er minstens één levenskrachtkraal door genezing worden hersteld binnen tien minuten. Als een halfgod langer dan tien minuten niet wordt genezen verliest hij of zij een godengratiekraal. Een godengratiekraal bepaald hoe vaak een godheid je fouten en zonden zal vergeven en je een nieuwe kans op een heldenleven zal geven. Elke keer als een personage het leven verliest zal een spelleiding een godengratiekraal afnemen.

Rituelen en muziek

Rituelen kunnen elke vorm van magie en vaardigheden voor een korte periode veroorzaken. Muziek heeft ook een geest beinvloedende werking.

Drachmen

Halfgoden krijgen in Kamp Halfbloed een volwaardige training tot held. Om te betalen voor de training zijn speciale munten (drachmen) nodig. Op de vaardighedenrol staat aangegeven hoeveel drachmen je moet betalen om een bepaalde vaardigheid te kunnen leren. Drachmen kunnen ook gebruikt worden om in het kamp voorwerpen te kopen. Halfgoden kunnen drachmen verdienen door:

  • Wedstrijden: Het uitdagen van een andere halfgod of groep halfgoden. De kampleiding bepaald de hoeveelheid munten.
  • Queestes: Halfgoden kunnen zich voor verschillende queestes inschrijven. Het volbrengen van een queeste wordt beloont met drachmen.
  • Rituelen: Het succesvol volbrengen van een ritueel kan door de kampleiding worden beloont met drachmen.

 In het kamp krijgt iedere nieuwe halfgod drie drachmen. De drachmen zijn persoonlijk en mogen NIET gestolen worden of afgenomen door anderen dan de kampleiding.